Tuesday, September 20, 2016

10 Tip Survival di Mesir










Alhamdulillah tahun 2016 menandakan hampir 6 tahunsudah aku berada di negara MESIR yang ‘tercinta’ ini… dan hanya tinggal lagi 5 bulan sebelum menamatkan pengajian di negara Mesir ini.. (inshaAllah… doakan yer)





Banyak pengalaman manis dan pahit yang ade akan terus kekal di 
dalam ingatan. Dalam banyak-banyak pengalaman tersebut, ade yang meminta untuk ku menulis satu artikel di blog(walaupun dah tak ramai orang baca blog sekarang nih)tentang beberapa nasihat dan tip-tip tinggal di negara Mesir ini bagi panduan generasi-generasi rakyat Malaysia amnya pada masa akan datang.

So here are all those advices and tips to all new student coming to Egypt. 

Tak kisah di mana-mana university anda pergi… nasihat ini adalah umum tentang kehidupan di negara Mesir,


1. Kuasai Basic Ammiah Arab: yang nih memang antara terpenting jika mahu hidup di mesir ini. Kuasai basic sepertinombor dan perbualan harian sahaja rasanya sudah mencukupi untuk tinggal disini. Walaupun lebih bagus kalau anda dapat kuasai dengan lebih mendalam. Sejujurnya, aku pun tak tahu banyak tentang bahasa ammiah ini  hanya sekadar basic nombor sahaja.



2. Berpersatuan dan berorganisasi: Join sekurang-kurangnya satu persatuan pelajar Malaysia disini samada PERUBATAN,PMRAM, IKRAM, ISMA, KULN, etc. Banyak kelebihan yang akan dapat seperti merapatkan ukhwah, social skill, dan kepimpinan.



3.  Jangan mudah mempercayai. Banyak kes-kes pelajar Malaysia yang ditipu dalam berbagai aspek samada urusan jual beli, naik tramco, teksi, etc… so make sure anda betul-betul tahu mengenai sebarang urusan yang mahu dijalankan bersama orang arab disini



4. Sentiasa bawa wang kecil/ syiling: Antara taktik segelintir orang mesir adalah apabila anda berjual beli, mereka akan sengaja tidak memberi baki wang kecil anda dan menggantikannya dengan gula-gula ataupun mintak dihalalkan. So make sure sentiasa bawa wang syiling bila keluar rumah. 



5.  Jangan meminum air-air ditepi jalan ataupun air kosong dalam jak yang disediakan di restoran. Silap paling besar jika anda meminum air-air tersebut kerana tidak dijamin air itu selamat untuk diminum kerana dikhuatiri menggunakan air paip yang belum dimasak. 




Masyarakat mesir memang ada yang baik untuk menyediakan sebuah tong @ watercooler ditepi-tepi jalan untuk diminum oleh orang yang lalu lalang di situ… 

Memang tak dinafikan ramai orang mesir meminum air- air tersebut dan mungkin kerana itu insiden Hepatitis (jangkitan virus) di Mesir adalah tinggi jika nak dibandingkan dengan Malaysia.. berhati-hati

6. Jangan mengambil apa-apa pemberian daripada orang yang tak dikenali. Kadang-kadang jika anda berjalan-jalan di Mesir… akan ade orang arab yang akan beri kertas ataupunsticker al-Quran dsb.. bila sahaja anda mengambil kertas tersebut.. anda akan diminta membayar kepada orang tersebut sebagai sedekah..



7. Elakkan bertengkar dengan rakyat Mesir… kita semua tahu bahawa ade segelintir rakyat Mesir bersifat panas baran dan suka meninggikan suara pabila bertengkar. The best way kalau korang berada di dalam situasi ini adalah tidak melayan mereka dan berlalu pergi.



8. Pastikan visa anda sentiasa hidup… walaupun jarang pihak polis Mesir membuat semakan ke atas passport orang luar… tetapi apabila anda ingin kembali ke Malaysia melalui lapangan terbang… pihak imigresen Mesir akan meyemak passport anda.. dan akan mendenda mereka yang tidak ada visa atau yang dah expired.

9. Buat kawan dengan rakyat mesir. Banyak kelebihan yang kita akan dapat kalau banyak kawan-kawan dari rakyat mesir ini. Ada yang baik dan ada juga yang tidak. Cara terbaik adalah dengan mencai rakan mesir dari tahun batch anda di universiti.



10 Mengetahui lokasi-lokasi penting untuk rakyat Malaysia di Mesir. Selain daripada kedutaan dan rumah negeri, anda juga perlu mengetahui lokasi-lokasi penting seperti mesin atmbalai polishospital dan sebagainya






So ini adalah antara 10 tip yang aku terpikir setakat ini… komen di ruangan komen dibawah jika anda rasa ada penambahan tip-tip yang anda rasa sesuai..


Terima kasih kerana membaca and good luck kepada pelajar baru samada dari pengajian kesihatan ataupun pengajian Islam.

Doakan kami disini berjaya melepasi peperiksaan akhir tahun 6 dengan jayannya dan pulang ke Malaysia untuk berkhidmat kepada negara Malaysia yang tercinta.

DELFADZIL


Follow me on Facebook for any advice: Muhammad Fadzil

No comments:

Post a Comment



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...