Saturday, July 2, 2016

Aidilfitri , Putrajaya dan Tanta Mesir…

So hari nih rasa rajin sikit nak menulis… dalam fatrah musim raya nih.. aku nak tulis sikit pasal sambutan raya aidilfitri di negara Mesir nih.. aku sebenarnya dah hampr 3tahun tak balik beraya 1syawal dengan family.. last time tahun 2013 …but its okay… sebab aku pun dah lama duduk asrama… memang dah terbiasa berjarak dengan family.. 

So biasanya kalau  kat Malaysia satu syawal kita orang akan berkumpul pagi-pagi kat rumah…  pergi sembahyang raya then mak aku akan panaskan rendang yang telah semalaman dia masak.. ayah aku pulak memang every raya akan beli lemang… actually rumah kita orang kat Putrajaya... kalau korang orang Putrajaya.. korang akan tahu satu kampong dekat pinggirang Putrajaya.. kampung abu bakar baginda something nama kot.. kat situ ade kedai jual lemang yang sangat sedap… dia dekat sebelah highway yang aku ingat..  haha.. (tak der point apa pun.. saja nak bagi panjang sikit artikel nih hehe)


My house in Putrajaya

Then bila tengah hari kita orang akan kumpul untuk pergi ke rumah terbuka Perdana Menteri dekat presint 10.. actually jarak rumah kita orang dengan rumah PM hanyalah sekitar 5minit sahaja kalau naik kereta.. sangat dekat.. the best thing bila pergi open house PM nih adalah makanan dia memang sangat banyak… diorang akan pasang khemah-khemah yang besar dan setiap khemah nih ade buffet-bufet yang berbeza-beza makanan dia… and kalau korang rajin sikit nak beratur panjang.. korang boleh salam dengan PM and akan dapat kuih raya lepas tu and cawan… kalau budak-budak biasa dia akan bagi duit rayalah.. biasa family aku kalau pergi open house nih akan bawak plastic-palstik untuk bungkus makanan-makanan yang ade kat situ.. haha.. kantoi pulak bagitahu korang.. tapi kalau tak ambil bungkus takut membazir pulakkan.. haha

Rumah terbuka PM

orang ramai di rumah terbuka PM
Antara juadah di rumah PM
Orang ramai berkumpul untuk laksa

Then esoknya kitaorang akan bertolak ke kampong halaman di  Kuala Kangsar Perak and Sungai Petani Kedah


Bila raya dekat mesir nih pulak.. suasana dia memang sangat beza lah.. bangun pagi jam 4pagi solat subuh lepas tu dalam jam 5.30 pagi diorang dah solat sunat raya dah.. beza dekat Putrajaya solat sunat raya biasa dalam jam 8.30 pagi… aku biasa memang terlepas lah nak solat sunat raya nih.. sebab bangun lambat.. lepas tu dengar khutbat.. fully dalam Bahasa Arab and memang tak paham apa pun.. walaupun dah duduk 6tahun kat Mesir… Bahasa arab aku masih lagi ditahap waktu first year time awal-awal datang sini… huhu.. 
arab berkumpul untuk solat

Khusyuk

Selamber jer korek hidung.. haha

Abag anip kelihatan disitu



By the way lepas solat raya.. budak-budak Malaysia nih akan ambik gambar beramai-ramai untuk buat salam perantauan and hantar kat surat-surat khabar… lepas jer solat raya.. aku biasa balik rumah and skype dengan family.. then tidur kejap.. 

Picture in 2012

Biasanya orang-orang arab negara mesir nih akan sambut raya dengar halawiat.. which is manisan…  memang sangat manis lah kalau first time korang try.. mungkin  sebab tu kot banyak kes-kes kencing manis kat Mesir nih..  haha...

Antara halawiat di mesir


Kat Tanta nih pulak specifically  kita ade Masjid Badawi… Masjid Badawi sempena nama seorang wali yang dimakamkan kat masjid tu.. tapi aku tak pernah lagi sembahyang raya kat sana… padat kot…. Kena datang awal lah kalau nak sembahyang kat situ… berebut-rebut dengan arab lagi memang tak lah kot… haha.. 

Masjid Badawi






Petang pulak aku biasa pergi lepak–lepak kat rumah member-member  yang buat open house… kadang-kadang medic mesir (agensi penghantaran pelajar ke mesir) akan buat open house gak…

Open house at Friend house

MM Open house...

So tu jer kot buat kali nih... selamat hari raya maaf zahir dan batin.. do read my other article in this blog... bye...

Delfadzil

No comments:

Post a Comment



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...