Thursday, August 11, 2016

10 FAKTA TENTANG KANSER YANG KITA TIDAK TAHU..




Hari nih dalam kelas 26/7/2016 belajar pasal penyakit Kanser. So nak tulis sikit 10 fakta tentang kanser yang disampaikan oleh Profesor dalam kelas tadi untuk pengetahuan umum.

1. Kanser bermaksud penyakit disebabkan oleh ketumbuhan/ replikasi/ penambahan/ multiplication sel yang tidak terkawal oleh sistem fisiologi badan manusia. Banyak risiko-risiko/ risk factor terjadinya kanser seperti merokok, alkohol, jangkitan virus ,genetik, etc

2. Setiap sel didalam badan manusia berupaya membentuk kanser sel, dan semua organ boleh menbentuk kanser. Dan setiap kanser menghasilkan simptoms yang berbeza antara satu sama lain.

3.Bukan semua ketumbuhan adalah kanser tetapi semua kanser adalah disebakan ketumbuhan yang tidak terkawal.

4. Kanser boleh merebak ke semua organ didalam badan manusia melalui saluran darah dan limfatik.

5. Kanser paling banyak untuk Lelaki ialah kanser prostat dan paru-paru. Untuk wanita pula adalah kanser payudara. Kanser yang lambat dikenal pasti boleh mengakibatkan kematian.

6. Kanser tidak boleh berjangkit antara satu sama lain.

7. Terdapat kanser yang boleh diwarisi melalui gene. Jika ada dikalangan ahli keluarga anda mempunyai kanser, anda BERISIKO mendapat kanser. Kanser Payudara, Ovari dan Usus antara yang boleh diwarisi.

8. Rawatan kanser berbeza untuk setiap jenis kanser. Umumnya terbahagi kepada kemoterapi, radioterapi dan pembedahan. 

9. Harga untuk rawatan setiap pesakit di United States sekitar USD 100 000 hingga USD 1 juta.

10. Terdapat beberapa kanser yang boleh dicegah jika mendapat ujian saringan awal seperti Kanser payudara dan kanser usus. Terdapat juga kanser yang boleh dicegah melalui vaksin seperti vaksin menentang Virus HPV yang mengakibatkan kanser serviks


DELFADZIL

1 comment:



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...